وبلاگ

انواع تکنیکهای تولید انیمیشن سه بعدی

انواع تکنیکهای تولید انیمیشن

سه بعدی

 

استاپ موشن (Stop Motion)

در این تکنیک انیماتور از اشیای فیزیکی به عنوان کاراکتر های خود استفاده می کند؛ به این صورت که با جابه جایی آنها در هر فریم از آنها عکس برداری می کند و در نهایت از کنار هم قرار دادن این تصاویر، انیمیشن متحرک آنها را خلق می کند. انیمیشن هایی مانند شازده کوچولو The little Prince و عالیس در سرزمین عجایب  Alice in Wonderland از جمله انیمیشن های ساخته شده با تکنیک استاپ موشن هستند.

 

انیمیشن خمیری یا (Claymation)

در این تکنیک کاراکترها با خمیر طراحی می شوند و انیماتور با حرکت دادن فریم به فریم و عکس برداری از آنها به ساخت انیمیشن می پردازد. در این سبک انیماتور باید اصول نورپردازی و فیلم برداری را مانند فیلم برداری سینمایی رعایت کند. انیمیشن های بره ناقلا  Shaun the Sheep و فرار مرغی   Chicken Runدر دسته ی استاپ موشن های خمیری به حساب می آیند.

 

استریوسکوپ (Stereoscope)

یکی از موارد مورد استفاده در انیمیشن سه بعدی، تکنولوژی استریوسکوپ است که با ایجاد اختلاف زاویه دید در چشم ها و توهم بصری، تصاویر یک محیط مجازی به صورت سه بعدی مشاهده می شوند. در ساخت انیمیشن های سه بعدی دیجیتال میتوان از این روش استفاده کرد تا خروجی کار از ماهیت نمایش سه بعدی برخوردار باشد.

 

 

انیمیشن عروسکی (Puppet animation)

در این انیمیشن از عروسک های دست ساز به عنوان کاراکترهای صحنه استفاده می شود. این عروسک ها دارای طناب های نگه دارنده یا آرماتور در بخش هایی از مفاصل شان هستند که عروسک گردان به وسیله آنها عروسک را به حرکت در می آورد و انیماتور از هر حرکت آنها به صورت مجزا عکس برداری می کند. با وجود آنکه این تکنیک نسبت به روش دیجیتالی بسیار زمانبر است اما همچنان به عنوان یکی از رایج ترین انیمیشن های ویژه ی کودکان طرفداران زیادی دارد. یکی از انیمیشن های استاپ موشن که با روش نمایش عروسکی ساخته شد، فیلم موزیکال و فانتزی “کابوس قبل از کریسمس” در سال ۱۹۹۳ است.

 

کات اوت (Cut-out)

وش کات اوت در تکنیک استاپ موشن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع انیمیشن های کات اوت در این دسته بندی انیمیشن سیلوئت  Silhouetteیا سایه ای ست که در آن تمام پرسوناژها در مقابل نور و با دوربین رستروم Rostrumعکس برداری می شوند و در نهایت تصویری که ساخته می شود ضد نور یا به شکل سیاه رخ است. در سال های اخیر از این روش برای ساخت فیلم های کامپوتری دو بعدی و سه بعدی نیز استفاده می شود. در سبک سنتی سیلوئت ها به صورت تک رنگ با پشت زمینه خاکستری و کاراکترهای سیاه رنگ ساخته می شدند، اما در طول زمان انیماتورها به استفاده از رنگ ها برای پشت زمینه ی انیمیشن نیز روی آوردند. “داستان های شب” Tales of the nightاز Michel Ocelot و انیمیشن “اکتشافات رمزآلود جغرافیایی جسپر مورلو” The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello که تلفیقی از کاراکترهای دو بعدی و پشت زمینه ی سه بعدی ست نمونه هایی از انیمیشن سایه ای هستند.

 

پیکسلیشن (Pixilation)

یکی از تکنیک های استاپ موشن است که در آن کاراکتر اصلی یا پرسوناژ یک بازیگر زنده است و انیماتور با عکس برداری از حرکات مختلف بازیگر فریم های مجزا از او میسازد و بدین ترتیب تصاویر متحرک بصورت منقطع نمایان می شوند.

 

انیمیشن سه بعدی دیجیتال (Digital 3D Animation)

با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن تکنیک انیمیشن سازی سه بعدی، شخصیت های خیالی دوبعدی فرصتی برای واقعی تر شدن پیدا کردند؛ چرا که حالا در پلتفرمی سه بعدی، با عمق بالا و زاویه دید های متعدد قابلیت نمایش دارند. در این تکنیک انیمیت کردن در مراحل پیچیده تر و بیشتری نسبت به روش های قبل انجام میگیرد که در نگاه کلی میتوان به بعضی از این مراحل از جمله بافت گذاری، ریگ کردن کاراکتر و صحنه، نورپردازی، تنظیم موقعیت دوربین و زاویه دید اشاره کرد. البته که در نتیجه ی چنین فرایندی روایتی بسیار چشمگیر و واقع گرایانه خلق خواهد شد. نرم افزارهای پیشرفته ای همچون مایا Maya، افترافکت، تری دی مکس و … در تولید این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های فراوانی از این سبک انیمیشن وجود دارد که مسلما همه ی ما با آنها آشنایی داریم؛ داستان اسباب بازی ها، آپ، در جستجوی نمو و بسیاری انیمیشن های فوق العاده ی دیگر که توسط بهترین انیماتورهای جهان با این تکنولوژی ساخته شده اند.