وبلاگ

انواع تکنیکهای تولید انیمیشن دو بعدی

انواع تکنیکهای تولید انیمیشن

 دو بعدی

 

انیمیشن سنتی یا دو بعدی کلاسیک
(traditional animation / classical 2D animation)

اولین مورد از تکنیک های انیمیشن سازی روش سنتی یا انیمیشن دو بعدی کلاسیک است. در این روش روندِ ساخت انیمیشن با طراحی دستی هر فریم روی کاغذ انجام می شود. بطوریکه ابزار اصلی شما مداد و کاغذ و البته کمی صبوری خواهد بود. پس از آن انیمیشن ساز یا اصطلاحا انیماتور، طرح های خود را بر روی طلق های شیشه ای کپی و با رنگ های از قبل تعیین شده رنگ آمیزی می کند و با قرار دادن آنها روی تصویرزمینه ی مورد نظر به بیان داستان خود با ترتیب دلخواهش می پردازد. شاید این نوع تکنیک در عصر امروز، کمی پیش پا افتاده بنظر بیاید اما بهتر است بدانید بزرگترین انیماتورهای جهان در ابتدا با همین روش تا مدت ها کار کرده اند و آثار بیاد ماندنی زیادی مثل سفیدبرفی و هفت کوتوله، علاءالدین و زیبای خفته را آفریده اند.شاید برایتان جالب باشد که بدانید، Fantasmagorie  اولین انیمیشن دو بعدی، به صورت فیلم کوتاه بود که در سال ۱۹۰۸ توسط امیل کوهل ((Emile Cohlساخته و نمایش داده شد. این کارتون کاملا سیاه سفید و مدت زمان آن ۷۵ ثانیه بوده.

 

 

انیمیشن دو بعدی دیجیتال(Digital 2D Animation)

 

انیمیشن دو بعدی هنر ایجاد حرکت در فضایی دو بعدی است. این شامل شخصیت ها ، موجودات ، FX (جلوه های بصری)و پس زمینه است.توهم حرکت زمانی ایجاد می شود که نقاشی های مستقل در طول زمان با هم توالی می یابند. یک ثانیه زمان معمولاً به 24 فریم تقسیم می شود. بسته به سبک انیمیشن ، می توان در یک ثانیه انیمیشن (24 فریم در ثانیه) 24 نقاشی منحصر به فرد یا به اندازه دو مورد وجود داشته باشد. انیمیشن معمولی با  "2s"انجام می شود ، به این معنی که هر یک نقاشی ثابت در 2 فریم وجود دارد(12 فریم در ثانیه). این به هنرمندان اجازه می دهد در زمان و هزینه های تولید صرفه جویی کنند و به انیمیشن دو بعدی ظاهر منحصر به فردی ببخشند. البته امروزه این نوع انیمیشن با نرم افزارهای متعدد و تکنیک های مختلف با بهره گیری از کامپیوتر تولید می شوند.

 

کات اوت (Cut-out)

 

کاربرد این روش در انیمیشن سازی دو بعدی به این شکل است که انیماتور با استفاده از مقوا، پارچه، تصویری از روزنامه و یا هر وسیله دیگر کاراکتر خود را می سازد و از آن در فریم های مختلف فیلم برداری میکند و برای تکمیل فرایند به برنامه انیمیشنی خود انتقال می دهد. از نمونه انیمیشن های ساخته شده با این تکنیک میتوان به انیمیشن لی لی حوضک توسط وجیه الله فرد مقدم و انیمیشن ژاپنی نون ابری (Cloud Bread)اشاره کرد.

 

روتوسکوپی (Rotoscopy)

در این تکنیک انیماتور از بازیگرهای زنده برای انیمیشن خود استفاده میکند؛ به طوریکه از او در موقعیت های مختلف فیلم برداری و سپس تصاویر حاصل را بر روی صفحه ی کار خود به شکل دستی دوباره ترسیم میکند و به عبارتی هر یک از فریم ها را جداگانه می سازد. ازین روش به عنوان مکمل میتوان در کنار تکنیک های اصلی استفاده کرد. ارباب حلقه ها، آناستازیا، زندگی بیداری و … برخی از آثار تولید شده با این تکنیک هستند.

 

فلیپ بوک (Flipbook)

حتما تا به حال در دوران کودکی یا مدرسه گوشه ی دفتر یا کتابهایتان چنین نقاشی متحرکی ساخته اید. فلیپ بوک سبکی قدیمی از انیمیشن است که در آن بر روی هر یک از برگ های یک دفترچه، قسمتی از یک داستان را نقاشی می کشند و در نهایت با ورق زدن سریع آن ها تصاویری متحرک که روایتگر یک داستان هستند به دست می آید.

 

 

 

 

 

;